Paieška:
ekologiskas oras

Šiandien 2019 m. spalio 18 d.
Laikas 17:31:48

Politika » Kuo smirda mokslui remti skirti pinigai?

2014-02-05

mokslas

Visuomenės informavimo priemonės paskelbė apie 2014 m. sausio 27 d. prasidėjusį ilgalaikį verslo ir mokslo bendradarbiavimo projektą „Mokslo pieva“. Projektas pristatomas kaip atvira kūrybingumui tyrimų ir mokymosi erdvė, eksperimentinė tyrimų laboratorija, kurioje tarpdisciplininės studentų grupės kartu su patyrusiais mokslininkais atlieka mokslinius tyrimus, atnešiančius realią naudą visuomenei. Iniciatyvą remia UAB „Philip Morris Baltic“ – įmonė, kurios gaminiai kelia milžinišką žalą Lietuvos gyventojų sveikatai, trumpina produktyvią gyvenimo trukmę, didina mokesčių mokėtojams tenkančią ligų naštą senstančioje visuomenėje.

Siekis stiprinti mokslo ir verslo bendradarbiavimą sveikintinas, tačiau netinkamai pasirinkti partneriai daro ypatingą žalą: diskredituoja mokslą, stiprina abejones mokslo pasiekimų objektyvumu, ir tuo, kad mokslininkai tarnauja visuomenės gerovei, o ne žmonių sveikatą žalojančio verslo interesams.

Atkreipiame dėmesį į tai, kad priimančios paramą iš UAB „Philip Morris Baltic“ mokslo įstaigos bendradarbiauja su įmone, kuri dešimtmečius darė neetišką poveikį mokslui ir mokslininkams, yra viena iš agresyviausių mokslą diskredituojančių pramonės atstovų, kurios veikla daro milžinišką žalą žmonėms ir yra ypač pavojinga jaunimui. JAV teismuose įrodyta, kad tabako gamintojai, įskaitant ir Philip Morris, žinodami savo gaminių keliamą žalą ne vieną dešimtmetį melavo visuomenei, papirkinėjo mokslininkus ir klastojo mokslinius tyrimus bei sąmoningai siekė, kad rūkyti pradėtų vaikai.

Tabako kompanijų „sėkmingo“ verslo rezultatas – 5 milijonai tabako vartojimo sukeltų mirčių kasmet. Tai mirtys, kurių buvo galima išvengti, nes 50 proc. tabako vartotojų miršta nuo tabako vartojimo sukeltų ligų. Ar etiška kurti programas, kuriose jauni mokslininkai skatinami bendradarbiauti ir jausti dėkingumą įmonei, kuriančiai, gaminančiai, platinančiai ir skatinančiai sveikatą žalojančios prekės vartojimą?

Tabako gamintojai tvirtina, kad jie pasikeitė, tačiau naujausia jų veikla neleidžia tikėti tokiais teiginiais. „Philip Morris International“ pasitelkusi gerai apmokamų lobistų armiją, ignoruodama mokslo tyrimų duomenis visus 2013 m. įnirtingai kovojo siekdama susilpninti naujausią ES Tabako gaminių direktyvą: rinko duomenis apie Europos pareigūnus, darė jiems spaudimą.

Lietuvoje galioja 2004 m. ratifikuota Pasaulio sveikatos organizacijos Tabako kontrolės pagrindų konvencija (Konvencija), kurios 13 straipsnis numato:

„1. Šalys pripažįsta, kad visiškai uždraudus reklamą, pardavimo skatinimą ir rėmimą būtų sumažintas tabako gaminių vartojimas.

2. Kiekviena Šalis, vadovaudamasi savo Konstitucija ir konstituciniais principais, įsipareigoja visiškai uždrausti bet kokią tabako reklamą, pardavimo skatinimą ir rėmimą. Atsižvelgiant į teisinę aplinką ir Šaliai prieinamas technines priemones, tai reiškia visiškai uždrausti tarpvalstybinę reklamą, pardavimo skatinimą ir rėmimą, kurių kilmės vieta yra jos teritorijoje. Kiekviena Šalis per penkerius metus nuo šios konvencijos įsigaliojimo joje šiuo atžvilgiu imasi reikiamų įstatyminių, vykdomųjų, administracinių bei kitokių priemonių, už kurias atsiskaito pagal 21 straipsnį.“

Yra priimtos ir šio straipsnio įgyvendinimo rekomendacijos, privalomos Konvenciją ratifikavusioms šalims (tai reiškia ir Lietuvai).

Lietuva, kartu su kitomis 135 konvenciją ratifikavusiomis šalimis, įsipareigojo per penkis metus nuo konvencijos ratifikavimo (tai yra iki 2010 m.) visiškai uždrausti tabako gaminių reklamą, pardavimo skatinimą ir rėmimą. Mokslo institucijos bendradarbiaudamos su tabako gamintojais prisideda prie to, kad Lietuva pažeidžia pačios prisiimtus tarptautinius įsipareigojimus. Tai nedaro garbės nei šaliai, nei pažeidimus darančioms mokslo institucijoms.

Mokslo rėmimas tokioms bendrovėms tėra vienas iš rinkodaros būdų, užsitikrinti socialiai atsakingo verslo įvaizdį visuomenėje ir atkreipti dėmesį į savo prekės ženklus aplinkoje, kurioje tabako gaminių reklama yra draudžiama.

Mokslo siekis yra žinios, kurios gerina žmonių gyvenimą. Etiški mokslininkai atsisako bendradarbiauti su tabako ir alkoholio gamintojais, kurių veikla žudo žmones. Mokslo įstaigos ir patyrę mokslininkai turėtų ypač atidžiai rinktis ir rekomenduoti partnerius jauniems mokslininkams, nes netinkami partneriai moko jaunuolius, kad „pinigai nekvepia“, nors šie iš tolo dvokia tabako dūmais.


Wikimedia Commons nuotr.

Dr. Aurelijus VERYGA,
Nacionalinės tabako ir alkoholio kontrolės koalicijos prezidentas

zalioji-lietuva

Susiję straipsniai


Kiti komentarai

Komentarų nėra.

Komentuoti

*
*

Naujienlaiškis  Naujienlaiškis

Gaukite šviežiausias naujienas du kartus per savaitę!


Mokymu centras ir seminarai

Joga Kaune, meditacija kaune

Mielos dovanėlės moterims




renginiai


Savaitės vaizdelis

Išsiliejusios vasaros spalvos (foto) 0

Aplinkosauginiai filmai

Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas